TRAJECT - aanwezigheidsbeleid van A tot Z
Een haalbaar en realistisch aanwezigheidsbeleid op maat
Afwezigheden hebben zonder twijfel een impact op je organisatie. Als werkgever is het belangrijk om hier preventief mee aan de slag te gaan en de nadelige effecten hiervan zo veel als mogelijk te beperken. De oorzaak nagaan is een belangrijke stap in de aanpak van ziekteverzuim.
Nóg belangrijker is de ontwikkeling van je eigen duurzaam aanwezigheidsbeleid. Want het is hiermee dat je jouw medewerkers gezond én gemotiveerd aan het werk houdt. Het nieuwe traject ‘Aanwezigheidsbeleid van A tot Z’ ondersteunt je bij de ontwikkeling van een realistisch en haalbaar aanwezigheidsbeleid.
Wat kost ziekteverzuim je organisatie?
Ziekteverzuim of absenteïsme verstoort de continuïteit en productiviteit van je organisatie. Een aantal belangrijke gevolgen van afwezige medewerkers zijn:
- extra kosten door onder andere de uitbetaling van ziektedagen van afwezige. medewerkers en betalen van tijdelijke werkkrachten in te schakelen.
- tijdverlies door bijvoorbeeld extra administratie voor de herverdeling van taken onder de rest van het team.
- extra werkdruk die kan zorgen voor meer stress en minder motivatie bij je aanwezige medewerkers.
TRAJECT 'aanwezigheidsbeleid van A tot Z'
Wat mag je verwachten?
Traject op maat
Voordat we van start gaan brengen we de concrete situatie van je organisatie in kaart. We leggen hiervoor de absenteïsmecijfers op tafel en kijken ook hoe communicatie met afwezig medewerkers op vandaag verloopt. Daarna kijken we samen wat je als organisatie graag zou willen veranderen. Hierna gaan we dan effectief aan de slag en maken we samen met jou het beleid op. We bepalen hiervoor de visie van je organisatie en werken concrete acties uit per fase.
Gedragen door de hele organisatie
Belangrijk bij de opmaak van het beleid is dat dit wordt ondersteund door iedereen binnen de organisatie. Daarom stellen we het resultaat voor aan het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW). Na deze samenkomst verwerken we de feedback en maken we afspraken over de invoering (communicatie en opleiding) en opvolging (indicatoren en overlegmomenten).
Begeleiding bij elke stap
Onze experten begeleiden je van a tot z bij de uitwerking van je duurzaam aanwezigheidsbeleid. We voorzien zes afspraken met een werkgroep. Een Liantis-expert, die fungeert als klankbord, begeleidt het proces. Onze expert voorziet daarnaast ook interdisciplinaire input, onder andere van een arbeidsarts en jurist.
Afwezigheden in je organisatie aanpakken? Liantis staat voor je klaar!
Bij Liantis geloven we dat alles wat te maken heeft met (ziekte)verzuim vraagt om een aanpak die berust op vertrouwen. Bovendien moet je een oplossing vinden die goed aansluit bij de visie en waarden van je organisatie. We zetten daarom in op verschillende oplossingen die verzuim op een duurzame manier aanpakken. Bekijk alle opties en kies voor de oplossing die het best aansluit bij de noden van jouw organisatie.